Nejsem zaslepeným fandou žádné značky a Focuse jsem si vybral proto že jsem chtěl benzínovýho kombíka v ceně do 120 tis. a díky kladným referencím v různých testech ojetin padla volba na právě na něj.(když s ním fordi před lety vyjeli byl jsem z jeho designu unešenej,a do dneška ho považuju za celkem hezký auto)
Hned na začátku přiznám že z prvních jízd s Focusem jsem nebyl tak nadšenej jak jsem čekal, a musím přiznat že se částečně projevila určitá "rozmazlenost" z fungl novýho(i když malýho)auta.
Na designu a použitých plastech v interiéru je přece jen znát ten 9.letý rozdíl v konstrukci auta.
Ale stačilo 200-300km a s Focusem jsem se rychle sžil. Co je proti fábii s 3/4 motorem hlavní předností Fokuse? No tak hlavně motor - dostatečně výkonný,nepříliš hlučný a a ve srovnání s Fábii ani ne příliš žíznivý. Potom samozřejmě vnitřní prostor,ale to je dáno už tím že, obě auta spadají do jiné kategorie. V neposlední řadě jízdní vlastnosti.Až mě překvapilo s jakou suverenitou Fokus projíždí zatáčky,ale i zdolávání podélných nerovností(vyjeté koleje,frézování)je bezchybné. Brzdy jsou dostatečně účinné. Účinnek posilovače řízení je mnohem slabší než u Fábie,ale neřekl bych že je to na škodu. Sedačky(Ambiente)jsou slušné(seděl jsem ale už i v pohodlnějších).Jízda "vyšší rychlostí než povolenou"
V čem je lepší Fabia?
No jde tam všechno tak nějak lehčeji.Mám na mysli řazení,spojku,ovladací páčky,řízení... I když použité materiály ve verzi "socka" působí celkem lacině,celkově design ineriéru neurazí - na vnější vzhled FabieII mám svůj dost vyhraněnej názor,kdybych ho tu veřejně prezentoval,asi bych musel použít nejaké to ostřejší slůvko
K obligátnímu "dokonalému dílenskému zpracování" škodovky,což je oblíbený termín zdejších motoristických novinářů(zřejmě pobírajících všimné od PR oddělení Škoda a.a.s.)- ničeho takovýho jsem si na autě nevšimnul.Spára na jedné straně kapoty o 1/2cm větší než na druhé,když jsem na to upozornil při garančce,bylo mi řečeno že je to v pořádku.Sedačky jsou malé,pro dlohé cestování nepříliš vhodné.
Motor 1.2HTP, to je kapitola sama pro sebe.I když musím říct že na popojíždění po městě je dostatečný a zřejmě i díky lehčímu zpřevodování se auto na první dva kvalty velmi lehce vytáčí.Nad tři a půl tisíce otáček je to ale s velmi svéraznou zvukovou kulisou.Jestli někdo z dříve narozených pamatuje zvuk vytočenýho dvoutaktního Wartburga,tak by měl skvělou příležitost zavzpomínat na starý časy
Dlouhodobá spotřeba mi vycházela na 7,5l
Zklamáním pro mě byly brzdy - nepříliš účinné a při zátěži velmi rychle vadnoucí (jakoby je soudruzi z NDR poddimenzovali..) a také jízdní vlastnosti auta,jízda vyjetými kolejemi vyžaduje plné soustředění a korekce řidiče.Za dost velký problém považuju extrémní citlivost na boční vítr,dokážu si představit že nezkušený řidič může mít problém udžet v silnějším větru auto ve vlastním pruhu. Ani jistota při průjezdu zatáčkou není to co bývala u Fábie1 .Ta mívala výbornou odezvu do volantu a řidič přesně věděl co se pod předními koly děje, to se u FII-zřejmě kvůli přeposilovanému řízení nekoná.
Shrnutí na závěr:
Fábia je malé,lehce ovladatelné auto,ideální pro ženy které potřebují objet nákupy,kadeřníka,zavézt děti do školky...a nepotáhnou se s tím na dovolenou k moři.
Focus i přes své stáří může jestě velmi dobře posloužit jako univerzání auto pro rodinu,zvládající bez problémů i delší cestování.





