misoo píše: hej, bol sampionom pre r 1982, ale vyhral jednu velku cenu. tusim to bolo v dijon-e...
jj, máš pravdu, nějak mi to uteklo, hold už to je dávno
tady je to černé na bílém
http://formule1.auto.cz/novinky/z-histo ... turbo.html
Vraťme se ale ještě do roku 1982. Měla to být první sezóna, v níž se mistrem stane některý z jezdců na monopostu poháněném turbomotorem. Byla to ale také sezóna plná špinavých podvodných triků. Ve snaze dosáhnout co nejlehčího podvozku zabudovaly do něj týmy Brabham a Williams falešné nádrže na chladící kapalinu, kterou pochopitelně při kvalifikaci ani v závodě jezdci ve voze nevezli a doplněna byla až před kontrolním vážením. Umožňovalo to zatím neexistující pravidlo o parc fermé. Přesto FIA zakročila a hned v úvodní brazilské GP sezóny diskvalifikovala úřadujícího mistra světa z roku 1981 Nelsona Piqueta a mistra budoucího, Fina Keke Rosberga. Oficiálně byly pseudonádrže zakázány až o několik týdnů později. Za největší favority na boj o titul byli považováni oba jezdci Ferrari, Kanaďan Gilles Villeneuve a Francouz Didier Pironi. Osud k nim však byl nemilosrdný. 8. května 1982 zemřel Villeneuve v tréninku na belgickou velkou cenu v Zolderu po kolizi s Marchem německého jezdce Jochena Masse. Didier Pironi byl automaticky pasován na týmovou jedničku, ani jemu však nebylo dopřáno stát se mistrem. Havaroval v tréninku na Hockenheimringu a těžce si poranil dolní končetiny. Do konce roku se do auta neposadil a zbývalo odjet ještě 6 z 16 velkých cen. I tak mu bodový zisk stačil na uhájení alespoň postu vicemistra.
Šampiónem se stal poněkud nečekaně Keke Rosberg s jediným vítězstvím na kontě. Kromě Villeneuvea, kterého italští tifosi dodnes řadí ke svému automobilovému božstvu, ztratila formule 1 ještě jednu osobnost. Koncem roku náhle zemřel Colin Chapman, geniální konstruktér, který se vždy pohyboval na hranici rizika, ale zároveň dokázal svými nápady posouvat formuli 1 technicky kupředu a všem ostatním pak nezbylo nic jiného, než jej následovat.