Stránka 235 z 279
Re: Baterie
Napsal: 26.01.2019 23:36
od ballu
OK.

Re: Baterie
Napsal: 27.01.2019 09:29
od pepeF
to ACEMajky:
Souhlasím, těžko porovnávat několik typů vozidel, několik systémů. Moje příspěvky vycházely z FF I 1,8TDCI 2004. Novými typy fordů jsem nejel, tak nevím jak se chovají, a že maj nějaký ekokurvítka, ale předpokládám , že funkce chytrého dobíjení (řízení řídící jednotkou) je zachována.
Říkal jsem, že 14,4V je pro baterii silver-calcium ve fordu málo a nedobije ji, obyčejné baterii vyhovuje. Jedná se o stav, kdy vznikne závada a regulátor altíku přejde do neřízeného (řídící jednotkou) nouzového stavu a dává trvale 14,4V, proto aby jsi nezůstal stát a mohl dojet a závadu opravit. Těžko se tato závada hledá v létě, kdy pro vysoké teploty musí dobíjet méně, takže nepoznáš jestli je nouzové dobíjení 14,4V nebo teplotou ovlivněné chytré dobíjení 14,4V. Bože to se tak blbě vysvětluje.
Proto v některém voze může fungovat obyčejná baterie řadu let, protože řadu let nefunguje chytré dobíjení a jede na nouzové 14,4V.
Prakticky: na předchozí straně je návod na použití baterie silver-calcium (Ford.pdf), kde výrobce popisuje, kdy je baterie nabitá (15,0-16,5V) a při jaké teplotě! (důležité, ochrana baterie). Po připojení k proudovému nabíječi nastavím 3 ampéry, napětí na baterii vzroste na cca16,5V a probíhá nabíjení, lze časově nastavit např. 10hod x 3A =30 Ah. Od této chvíle je třeba kontrolovat teplotu baterie, aby se baterie nezničila.
V mondeu jsi měl zajisté baterii ford silver-calcium, funkční chytré dobíjení a napětí 14,4 -14,6V je dáno teplotou baterie, okolí (mění se). Vše kolem baterií souvisí s teplotou !
Chci říct, že pokud měním vadný tranzistor v zesilovači, tak tam musím vrátit ten samý a ne jen tranzistor .
Re: Baterie
Napsal: 27.01.2019 10:41
od jojto
O tom, ze by nejaka autobateria potrebovala vyssie nabijacie napatie (az 16,5V) na dosiahnutie stavu dobitia pocujem prvykrat. Pokial mi je zname, tak bateria Ford silver-calcium je standardna vapnikovo-strieborna bateria (olovena) , urcena pre systemy smart uz od roku 1998 (zvysene energeticke poziadavky).
Ten navod k baterii je preklad sukromnej firmy a napr. tu
Kód: Vybrat vše
http://www.ford-skorpil.cz/nahradni-dily/baterie-katalog.pdf
je oficialny manual k bateriam Ford z r.2008 (z r.2010 je totožny ale v anglictine), kde nie je ziadna zmienka o potrebe dobijat bateriu vyssim napatim.
Firma YUASA (vyrobca autobaterii) pise ohladom Ford silver-calcium toto:
Kód: Vybrat vše
https://www.yuasa.co.uk/info/technical/silver-calcium-batteries/
Takze mam za to, ze ziadna "revolucia" co sa tyka autobaterii vo Fordoch nie je a nebude.
P.S. Vsetko je to iba marketing. Nejaka firma prida do mriežky, ktora je stale z olova 0,1% vapnika a 0,06% striebra a ludia na odporucanie Fordu idu menit baterie, myslia si, ze su odlisne. Pokial ich pouzijete rozhodne nebudu trpiet na podbijanie (pokial mate alternator v poriadku+-14,4V) . To, ze bateria Ford silver-calcium znesie az 16,5V je mozne a vyplyva to z jej konstrukcie a urcenia. Rozhodne to neznamena, ze takuto voltaz potrebuje na dosiahnutie nabitia.
"Fordacka" autobateria je iba "vylepsena" olovena bateria, ktora ma svoje plusy a minusy.
Na dosiahnutie 97% kapacity pri teplote cca 30st. staci dobijacie napatie 13,8V, pri 10-15st. je to 14,4V.
Ma zvyseny cyklus nabiti a vybiti a znesie lepsie podbitie a prebitie, dlhsia skladovatelnost, lepsia odolnost voci vysokym teplotam,dlhsiu zivotnost (priemerne 6rokov)...
Nevyhoda je samovybijanie a vyssia strata vody oproti CA/CA bateriam o cca 5%, vdaka pridanemu striebru.
Kód: Vybrat vše
https://www.centurybatteries.co.nz/content/documents/battery-talk/issue-1-battery-talk-what-are-silvercalcium-batter.pdf
Re: Baterie
Napsal: 28.01.2019 01:24
od ACEMajky
Info z cest:
Focus odpojen z nabijecky victron (udrzovaci napeti 13,2V)
Po startu 15,1V, po 6km pokles na 14,8V a tak to zustalo 100km. po cca 3 hodinach odjezd, napeti 14,8V, po cca 5km zastavka na benzince a cekani na uvolneni stojanu - napeti 13V a to i kdyz sem zvysil otacky na 3000ot. Napeti stouplo na 14,8V opet pri jizde (auto se uvedlo pdo pohybu).
Doma napojeni auta na victron nabijecku a nabijecka zacala baterii dobijet - viz foto (proud mam omezeny na 2A, jinak by to nabijelo vetsim proudem).
Re: Baterie
Napsal: 28.01.2019 08:56
od pepeF
to ACEMajky:
Myslím, že baterii nenabíjíš. Podle napětí 13,2V pracuje v režimu skladování (storage).
Má tři režimy provozu:
- absorption (absorpční nabíjení) 14,4V
- float (plovoucí nabíjení) 13,8V
- storage (skladovací nabíjení) 13,2V
Zapnul bych absorpční. O ostatní se postará sama.
Re: Baterie
Napsal: 28.01.2019 09:10
od ACEMajky
Ano, aj sem uvadel, ze udrzovaci napeti je 13,2V (storage).
Vse si ridi nabijecka sama, tohle byla jen fotka pri napojeni nabijecky (sejmuto cca do 1 minuty od napojeni), cili v tomto rezimu nabiji max proudem (co nabijecka umi) dokud nedosahne 14,4V a nasledne snizuje proud, aby se neprekrocilo napeti - a jak sem psal, mam stazeny proud z 5A na 2A (jelikoz sem predtim dobijel moto baterii a neprepl to).
Jinak po Bulk nasleduje Absorbce
Re: Baterie
Napsal: 28.01.2019 17:55
od phofy
Podle mě to je blbost nabíjet baterii 16,5V to že je baterie silver calcium, si myslím že je jedno, ona jenom vydrží větší nabíjecí napětí cca 14,4V, jiné (hlavně starší) auta nabíjejí cca 13,8V.
Myslím si že při 16,5V vyvaříš elektrolyt

Re: Baterie
Napsal: 28.01.2019 18:18
od ACEMajky
Co si pamatuju, tak starsi auta mela problem tuhle Ca baterii nabit, prave proto, ze nedosahla na 14,4V,a le jak pises jen 13,6V-13,8V.
16,5V mi pride taky jako nesmysl, tu baterii vyvaříš
Re: Baterie
Napsal: 28.01.2019 18:33
od Wolf78
Co si pamatuji tak mi FF I r.v. 00 dobíjel cca 14,8V a C-Max r.v. 07 mi většinou dobíjel cca 14,4 V
Pokud chcete vědět u FF III kolik vám dobíjí , tak stačí si vyvolat testovací mód přístrojovky a tam je voltmetr a krásně jde vidět ,jak vše funguje a kolik zrovna dává altík voltů

Re: Baterie
Napsal: 28.01.2019 18:51
od kratales
Já se zatím nikdy přes 14,4V nedostal. Ale je fakt, že jezdím pravidelně dlouhé trasy, takže baterie je stále téměř na 100% dobitá. Pod 12,55V jsem se zatím s FF nikdy nedostal ani při týdením pojíždění po městě do práce a zpět (2x 8-10km/den).
Re: Baterie
Napsal: 28.01.2019 19:22
od ACEMajky
Zalezi zdali mas EKO kurvitko
Re: Baterie
Napsal: 29.01.2019 12:15
od pepeF
Ohledně nabíjení výrobce popisuje 15,0-16,5V, takže nemusí být za každou cenu 16,5V.
Nevyvařím, protože baterii neustále kontroluji, a při zvýšení teploty, zvýšeném plynování, zvýšeném napětí, průběžně začnu snižovat nabíjecí proud. V případě, že zapomenu na nabíjení, tak je problém ( přebíjení, vyvaření, roztržení aku). Proto jsou dnes v provozu inteligentní nabíječky, připojím a jdu koukat na telku, ráno odpojím a jedu. Baterii se v podstatě nemůže nic stát, jsou bezpečné. Pokud je vše v pořádku.
V případě, že je v autě obyč. baterie ( místo jedné origo si za tu samou cenu koupím tři) a voltmetr ukazuje 14,8V (funkční chytré dobíjení) , tak toto přebíjení nikomu nevadí?
Re: Baterie
Napsal: 29.01.2019 13:10
od ACEMajky
Vadi, proto sem to resil aspon tak, abych odpojil EKO kurvitko, ktera tam pousti jeste vetsi napeti
Jinak plynovani je preci o napeti a ne o proudu - baterie plynuji nad 14,4V - proto moto baterie by se nemely nabijet vetsim napetim nez 14,4V, jelikoz je ta baterie uzavrena (VRLA)
Re: Baterie
Napsal: 29.01.2019 14:22
od Sagic
Me inteligentni nabijecka taky tlaci k 15,8V.
Re: Baterie
Napsal: 29.01.2019 14:59
od ACEMajky
Jaka? Takhle vysoke napeti dava jen pri desulfatacnim rezimu vetsinou (recond).
Dodnes sem nezjistil, jake je bezpecne napeti pokud je baterie pripojena k autu (pro palubni sit vozidla), co sem zatim jen tak na pul ust slysel, tak 15V