Stránka 192 z 280

Re: Baterie

Napsal: 15.11.2017 18:56
od stano.
Tak este raz. To vysoke cislo na baterke je SKRATOVY prud baterie. Nie startovaci. Skratovy prud zavisi iba od vnutorneho odporu vsetkych do serie zapojenych clankov (znaci sa aj ako ESR). A teda aj nominalneho napatia baterie, teraz uvazujeme iba o 12V akumulatoroch.
Pri skrate je napatie medzi + a - svorkou baterie v podstate nulove. Co pri starte urcite nenastava. Kedze by ani RJ motora, vstretkovanie, a ostatne elektricke veci nefungovali - predsa staci, ze klesne napatie pod 9-10V a uz je problem.

Dovod, preco to v zime startuje horsie:
Hustejsi olej, studeny motor... bla bla maju na to maly vplyv.
Oloveny akumulator ma pri -10°C cca 60% kapacitu z plnej kapacity pri 25°C.
Dalej, nizsou teplotou rastie aj vnutorny odpor baterie, takze pri zatazeni rovnakou zatazou (starterom) ma na vystupnych svorkach nizsie napatie.
Je to sposobene nizsou teplotou elektrolytu a elektrod, takze chemicka reakcia prebieha pomalsie.

To je dovod preco niektori vytahuju bateriu von a daju ju do teplej garaze/bytu. Potom auto chyti ako keby bolo leto, aj ked ma motor -20.
Preto aj niekedy chyti v zime auto az na 3.,4.,5. pokus, ak ma po kazdom pokuse par sekund na "oddych" na dobehnutie chemickej reakcie na elektrodach. Pri kazdom neuspesnom starte sa teplota baterie zvysi. Mohlo by sa zdat, ze bateria je este viac vymlatena. Ale naopak, vyssou teplotou sa jej zvysi startovacia schopnost. Ma to samozrejme svoj limit. Po jeho prekroceni uz pomoze len externy zdroj energie.

Koniec osvety :mrgreen:

Re: Baterie

Napsal: 15.11.2017 20:15
od C-Maxis
stano. píše: Dalej, vyssou teplotou rastie aj vnutorny odpor baterie, takze pri zatazeni rovnakou zatazou (starterom) ma na vystupnych svorkach nizsie napatie.
Je to sposobene nizsou teplotou elektrolytu a elektrod, takze chemicka reakcia prebieha pomalsie.

To je dovod preco niektori vytahuju bateriu von a daju ju do teplej garaze/bytu. Potom auto chyti ako keby bolo leto, aj ked ma motor -20.
Není to tak, že nižší- nikoli vyšší- teplota způsobí pokles napětí při studeném startu a tedy horší nastartování? Dá se to trochu vylepšit např. rozsvícením světel na nějakou kratší dobu, tím odběrem se trochu ohřeje elektrolyt a lépe to startuje. Podobně to udělá i opakovaný start, ale ten má tak veliký odběr, že to může tu studenou baterku v nedobrém stavu poslat do paďous.

Re: Baterie

Napsal: 15.11.2017 20:50
od stano.
Jasne, nizsou. Diky, opravim.

Pri naftakoch netreba ani svetla rozsvecovat. Tam staci zhavenie. A pre istotu po 1. zhaveni vypnut klucik. Pockat par sekund, znovu zapnut, nechat dozhavit a startovat.
Kolko nechat elektrolyt zohriat.... to by bolo treba laboratorne meranie. Kde je pri aktualnom stave baterie (kapacita, vnutorny odpor, teplota, stupen nabitia, opotrebenie elektrod a elektrolytu) ten najlepsi moment na start. Vo vseobecnosti, bateria v dobrom stave nema problem :)

Re: Baterie

Napsal: 15.11.2017 22:01
od Jurawood
No, nízký proud akumulátor moc tedy nezahřeje, spíše vůbec :D

Funguje pouze to startování, protože to prostě článkům pořádně zatopí.
Startujete třeba 10x a poté vám začne aku pocitově slábnout, protože elektrolyt v mřížce se již přeměnil na H2O a zbytek nasyceného elektrolytu je tak hustý, že se k deskám nedostane.
Zahřátím je schopna aku rychlejší chem.reakce.

Re: Baterie

Napsal: 15.11.2017 23:37
od ballu
Které to vysoké číslo ampér ve zkratu jsi měl na mysli?

Baterie EXIDE Premium
77Ah/12V
Doplňkové parametry
záruka: 24 měsíců
typ: bezúdržbový
krátký kód: EA770
kapacita Ah/20hod: 77
napětí (V): 12
startovací proud (A) EN: 760
nádoba: L03
délka (mm): 278
šířka (mm): 175
výška (mm): 190
hmotnost: 18.7 kg
polarita: 0, (PLUS) pól vpravo

Re: Baterie

Napsal: 16.11.2017 07:37
od Jurawood
Co řešíš? Každý chápe, že je tím myšlen startovací proud, stejně jako to není baterka, ale akumulátor.
Stejně jako není žádnej krouťák, motor se nekroutí. Ale točivý moment.

Startovací proud je proud co akumulátor je schopný dát po velmi krátkou dobu, spojistost s proudem zkratovým je velmi blízká. Jelikož prvotní impulz je pro akumulátor defakto zkrat.

Re: Baterie

Napsal: 06.12.2017 12:30
od LR81
Asi mi odchází baterka, chlapi co myslíte, je pro moje auto dobrá volba baterie Exide Premium EA530 53Ah 12V 540A https://www.zbozi.cz/vyrobek/exide-prem ... res=CZ0713
Teď tam mám baterii ford 52 Ah, 500A
Díky za odpověď :wink:

Re: Baterie

Napsal: 06.12.2017 12:53
od jarod72pm
Je to výborná volba. Pro mnohé lepší než Varta nebo Bosch.Jsem taky jeden ze spokojených majitelů Exide.(minulá Varta silver mě odešla po 3 letech bez upozornění :mrgreen: )
ps: me stačí 47Ah

Re: Baterie

Napsal: 06.12.2017 15:53
od memento
Bolo by dobre poznat (odmerat) dlzku, vysku a polaritu terajsej baterie a porovnat s vybranou.
Resp. naopak - parametre kupovanej porovnat s terajsou. :)
Aby si nemusel vracat. Myslim bateriu.

OT: stale mi nejdu do hlavy tieto slabe Ford baterie - vo Fabii1 1.4 Mpi 50 kW mam 60 Ah bateriu.

Re: Baterie

Napsal: 06.12.2017 17:21
od petulak

Re: Baterie

Napsal: 06.12.2017 19:26
od pkadecka
memento píše:OT: stale mi nejdu do hlavy tieto slabe Ford baterie - vo Fabii1 1.4 Mpi 50 kW mam 60 Ah bateriu.
I v tý fabii by stačila menší. Benzínovému motoru stačí k nastartování málo.

Re: Baterie

Napsal: 06.12.2017 20:12
od TomFocus
TomFocus píše:Já měl z výroby v 1.6D bat. 60Ah 590A silver calcium a to 10let.
Co se týče startů u CR, start je na brnk i u polomrtvé baterky (10.9V) :mrgreen:
Všechny konfigurátory mě nutili do 72/74Ah. Nakonec mám 72Ah 720A a to hlavně proto, že auto 5-20dní stojí a pak ujedu hodně km a tím ji doplním po okraj.
Kdybych jezdil denně koupil bych 60Ah, znovu.

Jinak, těch 720A vs. můj motor? Na startér bych mohl jezdit po praze jak to s tím cvičí.
590A - bohatě stačilo.
Fabie 1.4i stačí 45-50Ah :wink:

Re: Baterie

Napsal: 07.12.2017 13:52
od Jurawood
Kapacita baterie neurčuje startovací proud. Ale komfort toho jak dlouho si můžete v kempu pustit rádio, nebo nechat běžet ledničku. Nebo vám dává počet pokusů ke startování při poruše motoru.

Jestli si dám do auta čtvrtkilový akupack ze svojí motorky LiPol pouhých 5Ah!!! Nastartuji s ním jak po másle.
Zkratovací proud je 90C (90x kapacita) = 5x90= 450A

Značková Pb-kyselinovka 35 Ah může mít startovací proud vyšší, než baterka z kauflandu 75Ah!!!

Re: Baterie

Napsal: 07.12.2017 14:15
od pkadecka
To sice neurčuje, ale obvykle je tam přímá úměra, tzn. vyšší kapacita = vyšší startovací proud. Záleží i na technologii, výrobci (ale i jeden výrobce má několik řad, tybicky varta black / blue / silver, banner starting bull, power bull...).

Pro benzínovou 1.4-1.6 dneska stačí jakákoliv 40Ah baterie. Stačila by i slabší, ale taková se už asi ani nevyrábí.

(Samozřejmě, vyšší kapacita má vyšší rezervu pro různé problémové případy.)

Re: Baterie

Napsal: 10.12.2017 12:46
od Polda17
Zdravím.
po 6 letech mi vypověděla službu baterka.
Nevím jakou koupit? Nyní jsem tam měl Greenline 72 Ah 680A, se kterou jsem to koupil.
Teď jsem se díval buď Varta Silver Dynamic 12V 74Ah 750A, Bosch S4 12V 72Ah 680A nebo Exide Premium 12V 72Ah 720A? Vůbec totiž nevím :) :) :)
Díky za radu.