Dalši krok - změření a zvážení filtračního papíru z každého filtru, změření rozměrů vložky, propočet na plochu filtrace a gramáž papíru.
Zajímavé jsou rozdíly.
Zde ústřižek z každého filtru, 5 skladů.
A výsledky včetně pořadí:
Komentář k výledkům a zhodnocení
- zklamání testu je jednoznačně nové provedení MANN, který se skrze úsporná opatření propadl kamsi mezi low-cost filtry, ovšem cena je navzdory tomu vyšší, než u provedení starého
- naopak není překvapením, že originální filtr nabízí nejvíc. Jeho pořízení za ofic. cenu ovšem smysl nedává. Buď se dá pořídit kolem 180Kč na polském allegru či o něco dráž na českých e-shopech a nebo vzít jeho OEM verzi od HENGST. Navíc orig. filtr je dodáván v balení po 12ks, takže z e shopu dorazí přebalen v kartónu s různém stadiu zabalení - ale se zabalením do stretch folie, aby se do filtru nedostal bordel, se ze dvou testovaných e-shopů neobtěžoval ani jeden. Naopak, krabici ještě vystlali nařezaným kartonem, aby toho bordelu bylo v balení ještě víc. Chápu, balení pro servisy, kde využijí tento filtr v mnoha aplikacích v různých vozech a motorizacích, ale cožpak chci po skladníkovi/skladnici eshopu tolik? Naopak HENGST dorazil zabalen v samostatné krabičce, jak je zvykem a navíc je jeho cena nižší, nežli ošizený MANN.
- osobně byl pro mne překvapením filtr od Purflux, resp. přeprodávaný pod značkou Bosch. Filtrační plocha je oproti ostatním takřka dvounásobná, nicméně není vše zalité sluncem a tak se zase pro změnu pošetřilo na gramáži papíru.
- test zároveň ukázal, že neznačkové levné filtry nemá smysl kupovat - byť z venku vypadají obstojně, dokonce i nejlevnější filtr testu byl zataven ve fólii a teprve pak vložen v krabičce a tím dokonale chráněn před kontaminací nečistotami. V balení byla navíc i samolepka upozorňující na další výměnu oleje. Ale - uvnitř se prostě šetřilo. Papíru málo a s nízkou gramáží.
Test nehodnotí další užitné vlastnosti filtrů, tedy konkrétně (ne)přítomnost zpětného ventilu a otevírací tlak obtokového ventilu.
Zároveň nechci výsledky tohoto srovnání (označení test se mi jeví až příliš honosné) filtrů nějakým způsobem zobecňovat. Filtry zn. MANN pro mě osobně zůstávají volbou č. 1 pro různé aplikace (auta, motorky, zahradní technika), byť nyní již budu daleko více zvažovat alternativy a zkoumat, zda neproběhla nějaká podobná inovace směrem k horšímu i tam.
Pro zajímavost, orig. vzduchové filtry pro FF2 po FL a FF3 a jejich deriváty (C-MAX, Kuga) dodává MAHLE, ba dokonce je logo MAHLE viditelné vedle loga Fordu (MAHLE LX 1780/3). Ekvivalent od MANN (C 16 134/2) prodělal taktéž před časem inovaci, jednak odpadl pozicovací zobáček do airboxu (jež má mj. MAHLE patentován kvůli zajištění polohy filtru a váhy vzduchu u některých motorizací), tak další a podstatnou změnou, bohužel k horšímu pro veškeré motorizace, je změnšení vnějšího průměru filtru a tím pravděpodobně (přímé srovnání nemám) i zmenšení filtrační plochy, byť MANN ujišťuje, že nové provedení má stejnou výkonnost a je stejné kvality, jak je u známého OE výrobce očekáváno.