Ahojte, děkuji za přivítání. Včera jsem absolvoval prvních 150 km. Vyzkoušel jsem krátkodobě většinu režimů město, okresky i dálnice. Tady jsou moje dojmy (pokusím se držet tématu motoru ať neodbíhám k autu jako celek (které je mimochodem naprosto famózní

jezdil jsem poslední dobou celkem dlouho Octávií TDi 2.0 (výborná spotřeba na výkon motoru ale mdlé jízdní vlastnosti a hrubý chod - vybrace, hluk), Peugeot 508 HDi 2.0 (perfektní na dálnici, plavná a komfortní jízda, špičkové odhlučnění, pocit výkonu, kultivovaný vzhled a chod všeho uvnitř, moc rád jsem s tím jezdil ale na dynamickou jízdu a zatáčky to není ideální auto, už je těžší) a Mercedes R 330 CDi (trochu mimo kategorii ale bez přehánění a s trochou nadsázky zvuk 3 hrnku ve Focusu mi nejvíc připomínál tento skvělý 6 válec

tak mohu srovnat (v závorce jsem se snažil vypíchnout co souvisí s Focusem).
První co mě na motoru zaujalo je výkon a kroutící moment. Nečekal jsem takovou pružnost a zrychlení. Když sešlápnu plyn na podlahu (snažil jsem se s nezajetým motorem krotit a točil jsem jen občas do 4500-5000 ot.) tak mám na tváři úsměv

Naprosto dostatečná dynamika pro rodinné auto. Už z principu malého motoru nečekám trhání asfaltu ale tohle je prostě víc než jsem čekal a než potřebuji.
Po těch pár kilometrech je ještě brzo na závěry ale nabyl jsem pocitu, že to auto má 2 režimy provozu - klidná jízda na kochačku a pak sportovní mód. Když se jede klidně a řadí se kolem 2000 otáček, motor téměř není slyšet, v kabině je pohoda, spotřeba nízká, podvozek komfortní. Po dálnici jsem měl příjemný pocit že na 6. stupeň při 130 km/h jsou otáčky 2800 a je slyšet téměř jen pneu a proudění vzduchu. 6. stupeň překvapivě drží rychlost i ve stoupáních a na rovince přiměřeně umí zrychlovat. Což je další plus jízdy, byl jsem z 1.6 ve Fiestě zvyklý mnohem častěji řadit a většinou jsem držel otáčky mezi 3000-4000 kvůli kroutícímu momentu takže si zvykám na úplně nový režim, kdy se dá využít širší spektrum krouťáku. Je to takový "poloautomat" na pohodovou jízdu
Druhý mód je překvapení - když se motor vytočí tak se auto změní na úplně jiné a dá se jezdit dost dynamicky, zrychlení na 2. stupeň téměř na 100km a pak 3. stupeň je zážitek. I ten krátkodobý boost +30 nm na 30 sekund nebo kolik je znát. Je to příjemný detail. Moc oceňuji přenos krouťáku při záběru v zatáčce, u celkem silné malé Fiesty jsem při přidání plynu v zatáčce cítil jak odlehčené kolo mírně prokluzuje, tady tento jev pozoruji mnohem míň, podvozek je prostě úplně jinde. Při řažení pod vysokými otáčkami pozoruji zvláštní jev, kterému jsem ještě nepřišel na kloub. Při přeřazení je cíti škubnutí. Nekde jsem o tom četl, že se jedná o vliv setrvačníku a že je potřeba před přeřazením nechat spadnou otáčky sundáním nohy z plynu asi půl sekundy před řqazením. Ještě se na tohle musím zaměřit, je to nezvyk. Asi s tím souvisí i to, že auto téměř nebrzdí s motorem. Při klesání jsem měl občas pocit, že auto bez plynu zkopce zrychluje i se zařazeným stupněm. Mnohem častěji jsem dobržďoval brzdami než jsem zvyklý.
Co se týká zvuku, auto je tak dobře odhlučněné, že mi občas chyběla informace o otáčkách a zařazeném stupni, byl jsem vždy zvyklý tohle číst ze zvuku, ve Focusu jsem musel častěji koukat na otáčkoměr. Občas jsem nevěděl jestli tam je 3, 4, 5 stupeň. Je to nezvyk. Pomohlo by kdyby byl aktuální stupeň na displeji. Zvuk motoru má CHARAKTER. Čekal jsem, že tříválec nízkého objemu bude zvukem připomínat vysavač anebo bude mít charakter "šumítka". Jenže on zní jako šestiválec, dobře poloviční šestiválec abych krotil nadšení

Všimla si toho i manželka, je to hodně úsměvné ale zvuk je jadrný, hlubší a melodický. Další zábava

Když se byla projet manželka tak zvenku to má basovější zvuk takže v tomto ohledu velká spokojenost.
Spotřebu 8l zatím nehodnotím, je to syrový motor, nové pneu a moc s lehkou nohou jsem zatím nejezdil. Čeká mě pár delších cest ze Zlína do Prahy a do Itálie takže pak napíšu poznatky. Ale hezky se dívalo na aktuální spotřebu, když se jede do 100 km/h udržovací rychlostí po okreskách a spotřeba se drží kolem 5l. Uvidíme.
Srovnání s 1.2 TSI 77kw, se kterým jsem jel s Rapidem Spaceback asi 40 km na předváděčce. Je to malý nájezd ale moje dojmy byli takové, že ta 1.2 je výkonem utlumenější, mnohem míň jde do otáček a není cítit takový zátah jak s Ecoboostem. Přišlo mi to jako ideální cestovní motor s dostatečným výkonem a pohodovým chodem. Pohodovým chodem myslím to, že 4 válec vyluzuje při vytáčení mnohem uhlazenější zvuk. Ecoboost je takový malý rváč, prostě se ozve při šlápnutí na plyn, typický 3 válcový zvuk je jadrný, hlubší, rapavý. TSi je proti tomu jemnější, "šumivější". Osobně mi je blíž "sportovec" Ecoboost (pocit polovičního šestiválce

ale myslím, že pro někoho může být projev 4 válce příjemnější. V normálním režimu jízdy však v jemnosti, vibracích a kultivovanosti není rozdíl, oba motory jsou výborné. Rapid je však úplně jinde jako auto. Focus je větší, jízdní vlastnosti a pocit za volantem je sportovnější - řidič sedí nízko a "splyne" s autem, v Rapidu se prostě sedí "na autě" a jede se z bodu A do B. Rozdíl je cítít v koncernové převodovce v Rapidu (a kterou dobře znám i z Oktávky) oproti Fordu. Focus řadí dobře nemám výhrady ale koncernová převodovka je prostě přesnější a razení jemnější. Postřehne to asi jen někdo s citem, laikovi je to jedno ale já tam prostě u Fordu trochu tu gumovost cítím.
Takže shrnuto a podtrženo - jsem z motoru i auta nadšený. Motor se chová jako malý nafťák, který umí jet ekonomicky a klidně v nižších otáčkách s dostatečným krouťákem k dispozici ale přitom je to benzín s tichým chodem bez vibrací a schopností zábavné jízdy ve vyšších otáčkách. Vychutnávám si, že výběr dopadl dobře a moc se těším na delší projížďku.
