Ja viem, ze sa vraciam o 10 stran dozadu, ale nemal som cas reagovat a tiez si chcem vrtnutzirafak píše:Asi tak nejak.Krutiak je skor taka pocitova vecicka.Preto sa vsetci s turbo dieslom milne domnievaju,ze to je take zivsie a rychlejsie,ako benzin a potom pri pohlade do tabuliek trebars zrychlenia su prekvapeny,ze je to uplne,alebo skoro rovnake.Pocitovo to vsak dokaze dost klamat/zatlacenie do sedacky je opojne/

Ako napisal Anndy, jedina zaujimava vec je vykon (jeho priebeh) vs. hmotnost a ja este doplnim, ze sa jedna o vykon na kolese, ktory samozrejme priamo umerne zavisi od krutiaceho momentu opat na kolese pri konkretnej rychlosti. Ale podme pekne po poriadku.
KRUTAK:
V praxi sa o krutaku da povedat asi tolko, ze samotna vyska nikoho vzrusovat nemusi, ovela dolezitejsi je priebeh. Ked mas motor, ktory ma 400Nm pri 2000 otackach a druhy s 200Nm pri 4000 otackach, tak je to po sprevodovani na rovnaku vyslednu rychlost (e.g. 100km/h) rovnaky vysledny kurtak na samotnom kolese. Resp. o kusok mensi pre vysokootackovy motor, pretoze vyssie otacky = vyssie straty (kuk vlakno o merani vykonu). Kazdopadne nie je zaujimavy krutak, ale krutak x otacky, od coho linearne zavisi vykon. V podstate sa preto ma vyznam v skutocnosti bavit len o samotnom vykone.
VYKON:
Rozbehnut auto znamena dodat mu kineticku energiu + prekonat odpor (na co opat potrebujeme energiu). Co je to vykon? Praca (=energia) vykonana za cas. Ak uvazujeme, ze 2 Fokusy maju rovnaky odpor vzduchu a pneumatik, tak nas vlastne zaujimaju len 2 veci a sice hmotnost auta a vykon na kolese (resp. jeho priebeh, ale tomu venujem osobitnu stat). Diesel a benzin s rovnakym vykonom su teda zdanlivo okamzite rozsudene na zaklade toho, ze diesel je tazsi (pravda, 1:0 pre benzin), na druhej strane ako som pisal pri krutaku - vyssie otacky = vyssi stratovy vykon. Pekne to vidiet napriklad na grafe hoci aj Misoka vs. ja.
http://www.ford-focus.cz/forum/download ... p?id=37686
http://www.ford-focus.cz/forum/download ... =37650&t=1
Rozdiel vo vykone motora je 95.1 vs 88.1 (rozdiel 7kW cca 7%) avsak vdaka tomu, ze Misokov benzin ho dosiahne az vo vysokych otackach, kde je vysoky aj stratovy vykon, je realny vykon na kolese v pomere 65.9 vs. 64.5 (1.4kw, cca 2%). Ked podelime vykon na motore a vykon na kolese, tak dojdeme v tomto konkretnom pripade k efektivite 69% benzin vs. 73% diesel (1:0 pre diesel).
Ak vezmeme do uvahy fakt, ze kineticka energia zavisi linerane od hmotnosti (to je vlastne energia, ktoru musime dodat na rozbehnutie auta), tak z hore vyratanych percent dojdeme na to, ze diesel moze byt cca o 6% tazsi ako benzin (60kg na tonu), aby na tom boli obe auta +- autobus rovnako. Teda v jednom konkretnom okamihu. No a co bolo pred a po nom nam prezradi priebeh vykonu.
PRIEBEH VYKONU:
Vsetky blaboly hore platili o zrychlovani pri konkretnej rychlosti/konkretnych otackach/konkretnom vykone a par km/h pred a za tymto okamihom. Bolo by to ale prd platne, keby motor mimo tychto otacok poriadne netahal. Aby sme teda nase 2 auticka porovnali, musime si mrknut priebeh vykonu na kolese. Dizel ho ma uz v nizkych otackach, benzin vo vysokah. Samozrejme, benzinak si podradi, aby sa dostal do pasma s vyssim vykonom, ropak zase nepodradi (a za odmenu je v pasme mensieho stratoveho vykony). Na finalne rozstrelenie sa ale urcite musia postavit na ciaru a dat si duel.
Co si ale neodpustim je maly comment k spominanemu nizkemu vyuzitelnemu pasmu otacok pri dizli - opat je to o prevodoch. Ak sa bavime o vyuzitelnych otackach v absolutnom slova zmysle, tak je jasne, ze benzin s rozsahom 1700-6200 doslova kraluje. Ak sa ale zacneme bavit o otackach "kde to taha", takze su vyuzitelne naprilkad pri predbiehani a podobne, tak vacsina da za pravdu, ze benzin taha tak okolo 4 tis. No a sme tam. Ked idem rovnakou rychlostou na dizli pri 2000 otackach a na benzine pri 4000 otackach (podradene) a slapnem na plyn, tak kym dojdem na dizli na 3000 otacok, som s benzinom na 6000. Zrychlenie (v duchu vysvetlenia hore) je velmi podobne. Benzin mal sice 2x taky rozsah otacok, ale realne som z nich vyzmykal vlastne to iste.
Tolko teoria a teraz zase kuk na zivy priklad (opat (nie opát, ale opäť!) Misoka vs. ja) - ja mam na kolese 65 koni pri 1800 rpm, on pri 3800. Ja vrcholim na kolese pri 3250, a samotny motor (bez strat) pri 3750. Misoka oboje pri cca 6400. Ja sa teda dostanem na strop pri 1.8x (resp. 2x) zakladnych otackach. U Misoku je to 1.7x zakladne otacky. No tak a teraz mi povedzte, ze diesel ma uzke vyuzitelne pasmo (hlavne ked som ako priklad pouzil moj stary 8 ventil).
Ok, uz som sa ale mooooooc moc rozpisal. Uzatvaram to zopakovanim konstatovania, ze to vyriesi len ciara a stopky. Kazdopadne gratulujem kazdemu, komu sa chcelo citat az sem

p.s. Ak vidite v mojej vizii akykolvek nezmysel, sem s nim - rad sa naucim, ze je nieco inak, ako si to predstavujem
